mandag den 14. maj 2012

Skift medie og skriv igen

Nogle gange kan man godt gå lidt i stå i skrivningen simpelthen fordi man går træt i at se på det samme skriveprogram dag efter dag. Dette problem kan dog løses meget let, nemlig ved at skifte medie.
Dette kan gøres på flere måder, enten kan man skifte til et andet skriveprogram på computeren, eller man kan rejse sig op og skrive i hånden. Ja, man kan sågar bruge en diktafon hvis man bare ikke orker bogstaver!


Slå sidevisning fra i word
Det første råd er at slå sidevisning fra i Word. Denne taktik hjælper gerne for mig når jeg bliver for bevidst om hvor mange eller for få sider jeg skriver. Ved at slå den fra vises der bare en hvid skærm hvorpå dine ord står, lidt ala Notepad – dog med den forskel at du stadig kan opsætte siden med kursiv/fed skrift og bruge ordoptælling. Er dette ikke nok til at få dig til at skrive, så er det bare at skifte til netop Notepad.


Brug Notepad
Notepad er et ekstremt simpelt skriveprogram. Ens linjer fortsætter ud i det uendelige, i hvert fald indtil man selv deler dem. Der er ingen mulighed for at blive distraheret af opsætning eller hvor meget man har fået skrevet, simpelthen fordi Notepad ikke registrerer den slags. Jeg foretrækker personligt at skrive i Notepad over alt andet, da det så ganske enkelt bliver mig og teksten, intet andet.


Skriv i hånden
Hjælper det dog ikke på skrivningen, så må man rejse sig og finde blok og papir. Enhver forfatter bør have mindst en blok/notesbog og en kuglepen med sig så tit som muligt, så det skulle give sig selv. Det man gør er at man kommer væk fra computeren og skrivebordet, enten sætter man sig ved køkkenbordet, ude i haven eller et andet sted langt væk fra det man forbinder med at skrive – cafeer kan også varmt anbefales, og så ser man også så smart ud med en blok og kuglepen i hånden.

Dette virker ifølge de kloge fordi man søger væk fra det arbejdsrum man er begyndt at kede sig i, og genfinder kreativitet og energi i at flytte sig g skrive et nyt sted. Jeg har gjort det de dage hvor jeg bare ikke har kunnet komme i gang, og det virker faktisk ganske godt.

Nogle gange er det endda nok bare at skrive et par linjer, og så gå tilbage til computeren for at skrive det ind – så er man i gang og så er computeren pludselig ikke en hindring længere.


Indtal på diktafon
Den her synes jeg lyder fantastisk sjov, men har faktisk aldrig prøvet den. Den går simpelthen ud på at man i stedet for at skrive finder en diktafon (eller en telefon med optager-muligheder) og så bare fortæller sin historie.

Umiddelbart tror jeg dette er lettere med jeg-fortællere end med 3.persons fortællere, da man så kan leve sig ind i sin hovedpersons tanker og fortælle det som var man vedkommende. Lige meget hvad skal historien så bagefter skrives ind, og jeg kan forestille mig at det også kræver en del redigering, da en masse indskydelser og lignende, man når man skriver nok ville sortere fra automatisk, vil blive fanget af mikrofonen.

Har du prøvet at bruge mikrofon så skriv endelig, vil gerne høre om folk der har erfaring med det.


Håber i hvert fald at dette har givet dig nogle gode ideer til hvad du kan gøre, hvis Word-siden bare driller dig og du ikke kan få ordene ned på siden.

God skrivelyst
Bjarke