søndag den 17. marts 2013

3 råd jeg har lært på forfatterskolen



For hvad lærer vi egentlig på den skole? Nu har jeg gået der i snart et år, hvad har jeg fået ud af det? Jeg har løbende fortalt om det, men her har I også lige tre håndgribelige råd, der virkelig fik mig til at tænke over mine egne tekster.


Slet tillægsord
Det er for mit vedkommende et af de vigtigste råd jeg har fået. Jeg elsker ikke tillægsord, jeg har været afhængig af dem. Jeg har siddet under skrivningen og bare måttet bruge dem.

Og det er ikke umiddelbart forkert, et tillægsord kan være godt i ny og næ, kan virkelig give scenen noget. Men for mange tillægsord får altså teksten til at virke som et overproppet maleri.

Jeg fandt i hvert fald ud af at jeg meget bedre kunne lide mine tekster når de var lidt renere for farvede tillægsord. Jeg lod lidt mere arbejde være op til læseren, og jeg kunne lide det.

Det hele kulminerede i en skriveøvelse lige før jul, hvor vi alle fik en individuel opgave, og min opgave bl.a. var at skrive en tekst uden brug af tillægsord (Jeg skulle også skrive sandheden frem til børn, og lave en tekst, der gjorde ondt på mig selv uden for mange faldeballader).

Så det var det første af de tre råd: Overvej lige om der er brug for alle de tillægsord anyway.


Slet 20%
Hvad f... Endnu et råd om at slette?! Sletter jeg så meget hele tiden er der jo snart ikke mere tekst tilbage!

Det er et råd der egentlig opstod ved at vi var et par stykker på holdet, der ikke kunne finde ud af at overholde længdekravene på opgaverne. Hvordan blev den slags straffet? Jo, hele holdet fik udleveret teksten, og så var det ellers bare med at skære hinandens tekster til.

Og det blev bedre tekster af det. Helt klart, kun i et tilfælde følte jeg at det ikke nødvendigvis hjalp teksten, men ellers! (Og nej, det var ikke min egen tekst, den havde virkelig brug for at blive skåret til).

Grunden til at jeg nævner det her, er at det faktisk er en af de ting jeg hører forfattere klage over – man kan jo ikke skære fra, det er umuligt!
Uden at lyde arrogant eller noget – ikke at jeg er bange for at lyde arrogant, det her er bare ikke ment sådan – men når et hold på 12 forfattere kan sidde og blive enige om at det rent faktisk virker, så er der altså noget om snakken.

Så næste gang du redigerer en tekst, så prøv at lege en lille leg hvor du fjerner sætningerne en efter en, og se om teksten ikke stadig giver mening – for så er sætningen overflødig.


Hav forventninger til det du laver
Den giver lidt sig selv, for man har da selvfølgelig forventninger til det man laver. Har man ikke? Det ved jeg ikke, jeg kan huske at jeg da har arbejdet på et par tekster i tidens løb med udgangspunktet: "Det er jo en god historie." – og bevares, det var det – men hvad ville den? Hvad er dens argument i et uoverskueligt marked af gode historier?

Nej, det handler om at finde ud af hvad man vil, og hvad man ikke vil. Det handler om at have en forventning til det man skriver, at vide hvad læseren skal bruge det til.

 Og det handler om ikke at tænke at det nok går, nej, gør dit bedste med teksten. Hav tårnhøje forventninger til det du skriver og lad hvert afsnit være genialt eller bedre.

Så næste gang du har en historie du gerne vil skrive, så overvej om andre har skrevet den før dig – er den ikke skrevet før, så overvej hvordan dine læsere første gang skal stifte bekendtskab med historien. Er den skrevet før, så overvej hvordan din skiller sig ud, og hvordan denne forandring vil tiltale dine læsere.

Vær bevidst, og hav forventninger til at din tekst skal andet end bare at underholde. Det er også godt at kunne, men når du ikke længere, så er du bare lige som alle de andre.

Så lav nogle forventninger til dine historier, skriv og skær 20% fra – og skær i tillægsordene først. Det er tre af de hurtige råd jeg specielt har taget til mig på skolen – men der er jo også en masse andet, det kan du høre om en anden gang.


God skrivelyst
Bjarke