søndag den 21. april 2013

Fire kloge leveregler for forfattere



Det er svært at være forfatter, specielt når det skal passes ind i familie, job, karriere og hvad ved jeg. Dem der er så heldige bare at kunne skrive hele dagen kan man godt misunde, men måske de også kan lære lidt ved at følge med her. Her kommer der i hvert fald fire gode råd til hvordan du jonglerer skrivningen ind i din hektiske hverdag.

Råd 1: Skriv dagligt, ligemeget om du har lyst eller ej
Jeg siger ikke at du skal tæske et kapitel hver dag, men tænk over din historie hver dag. skriv en scene, skriv en dialogudveksling. Arbejd med teksten og hold den i live i dit hoved. Ellers er det meget let bare at falde for en ny ide, og glemme den du er i gang med.

Råd 1.2: Hav faste skrivedage
Godt, nu holder vi teksten i live. Vi skriver lige lidt på den dagligt, retter måske lidt - men føles det godt nok? Nej, teksten skal ikke bare holdes i live, du bliver også nødt til at arbejde: Få dig en fast arbejdsdag (flere hvis du kan), og sig at der skriver du.

Min er torsdag aften, og INTET kan komme i vejen for at jeg lukker mig inde i min egen lille verden fra kl. 19-22. Jeg har også en halv aftale med mig selv om at bruge to timer om tirsdagen når det passer ind. Hvornår er din?


Råd 2: Del din skrivning op (kapitler, scener, dialoger)
Ja, det er fedt de dage hvor man får skrevet 5-10 siders historie, men det er som sagt ikke altid det er muligt. Så sørg for at være bevidst over længden af din tekst - hvor lange er dine kapitler? Kan du skrive et kapitel på en time? Kan du skrive en scene på en time?

Mine bedste skriveseancer kan nogle gange være min 20 minutters tur til arbejde - tiden er knap, og dialogerne flyver bare.
Udnyt selv de underligste tidspunkter til at arbejde på din tekst. I toget, ved busstoppestedet, i garderoben på arbejdet, alle steder gælder! Køb en notesbog i lommestørrelse og du er uovervindelig!


Råd 3: Skrivekollegaer - sæt jer sammen og skriv
Find nogle du kender der også skriver og lav en skrivegruppe. Der er en del fordele ved at have en skrivegruppe, men lad mig forklare det på den her måde:
I mødes og skriver sammen, i pauserne snakker I om hinandens bøger og giver gode råd. I lærer hinandens historier at kende, og bliver hooked på dem. Når du så er færdig med historien har du jo lige din første beta-læser ved hånden: En medkollega, der er interesseret i din historie, og er med på din ide.

Så få dig straks en håndfuld skrivekollegaer. Det er også vildt fedt at skrive til lyden af andres klakkende keyboards. 


Råd 4: Husk guleroden
Nok det vigtigste råd. Det kan være hårdt at leve efter alle de her trin, sindssygt hårdt, specielt når man måske føler at det ikke rigtigt fører til noget.
Derfor er det vigtigt at belønne sig selv. Husk at fejre små sejre - skrevet et kapitel? Køb et stykke kage. Skrevet en bog? Køb en gave til dig selv. Meget af min LEGO-samling er blevet til på den måde.
Og ja, det skal være sjovt at skrive en bog, men de dumme dage kan det også være rart at tænke på sin gave, den der bare ligger og venter på at man skriver slut.

Har man de råd i baghovedet i sin hektiske tilværelse, så kan det faktisk sagtens lade sig gøre at være forfatter alligevel. Og så husk på den ultimative gulerod: En dag slår du igennem, og en gang kan du måske endda få det hele til at løbe rundt så du bare kan skrive når du har lyst.


God skrivelyst
Bjarke