mandag den 29. juli 2013

Billedbogen 3: Dialog og replikker

Sidste del af artiklerne om billedbogen, er faktisk også noget man kan tage med sig til andre genrer – For er vi ikke alle vilde med en god og lækker dialog?


Den første huskeregel er i forlængelse af sidste indlæg, nemlig at Personer og ordforråd skal passe sammen. Så sæt dig hellere ind i hvordan børn taler, og voksne for den sags skyld – for det er det, der kan komme til at bære din billedbog. Når du alligevel er opmærksom på hvordan folk taler, så husk også: Det skal efterligne vores eget sprog, men skæres til så det bliver lækkert.

Hvad menes der med at skære til? Jo, Replikker skal være korte, er altid en god huskeregel. 3 linjer er godt at have som et absolut maks.


Når man så har afluret hvordan man taler til hinanden er der nogle ting der kan være godt at undgå, når man skriver. Det første man skal undgå er retoriske replikker Det vil sige situationer hvor et barn spørger, og en lærerfigur giver "det rigtige svar." Dette virker altid konstrueret.

Derudover er høflig dialog også bedst at holde sig fra, medmindre det altså har et formål i teksten. Vi taler grimt til hinanden, vi taler pænt til hinanden, vi taler på alle mulige mærkelige måder, men høfligt er så sjældent, at det mest af alt minder os om de der gamle, forfærdelige billedbøger der fandtes i gamle dage.


Når det så er sagt, så er der også nogle ting, der ofte virker ret godt i billedbøger: Vær ikke bange for at lade karaktererne rette på sig selv: "Nej, jeg mener ...", "eller var det nu ...", slå dig løs, det er både sådan vi taler i virkeligheden, og et fantastisk stilgreb til at definere personer i historien.

Indskud kan, hvis de bliver brugt ordentligt, også  gøre dialog realistisk. De kan både få en person til at fremstå vildt klog, ved at lade alverdens info være indskudt i dialogen, eller man kan bruge det til at gøre dialogen underholdende.

 
Det næstsidste punkt har jeg før snakket om, nemlig at det kan være en ret god effekt at bruge replikker til at opbygge kampe mellem personer – "For det var altså ikke det du sagde!" Det betyder simpelthen at det kan være en god ide at vise dine karakterers konflikter i dialogen – er Mads forelsket i Lea? Er Katrine sur på Peter? Vis at du gjorde noget ud af det, da du skulle undersøge hvordan folk taler, og få deres konflikter med i dialogen.

Det sidste råd kræver ingen egentlig forklaring: Drop monologer. Virkelig. De holder som en god regel ikke i børnebøger.


Så. Det var hvad jeg lige havde at sige om billedbøger. Men hvad venter du på? Kom i gang med at skrive!

 

God skrivelyst
Bjarke