mandag den 8. december 2014

Når man falder af på den

De sidste par måneder har jeg ikke helt været så god til at skrive hver dag og den slags, som jeg altid siger man skal her på bloggen. Forlagssnak og andet arbejde har simpelthen stjålet tiden (Og jeg har været i gang med at flytte kontor – nu med lego-afdeling!)

Men her er det vigtigste faktisk også at man indrømmer det, og finder ud af problemet.
 
Som sagt har jeg redigeret en del, og snakket med forlag, og flytningen har også gjort det svært at få skrevet regelmæssigt. Derudover tror jeg også jeg har haft brug for en lille pause, hvor jeg bare hyggede mig med for sjov projekter og skriveøvelser, og ikke arbejdede på noget konkret – så er der mere at arbejde med senere jo.
 
Og har du først fundet ud af hvad dit problem er, så er der forskellige ting man kan gøre.


Sæt en dato!
Hvornår går du i gang igen? For mit vedkommende er det d. 1. januar. Julen er hektisk, og jeg har på fornemmelsen at jeg presser mig selv til at mislykkedes hvis jeg insisterer på at gå i gang nu.
Men sæt en dato der virker fornuftig. Det er ikke nok bare at sige ”når jeg har tid” for så får man aldrig tid. Max en måned frem vil være mit råd – ellers kan man let blive fanget i et udskydelseshelvede.
 

Sæt et konkret mål!
Hvordan går du i gang igen? Skal du tælle ord eller? Det er nogle vigtige spørgsmål, for det er jo let nok at sige at man går i gang og så bare stirre på en tom side lidt og opgive – nej, hvad er dit konkrete mål?
Her kan du lave opdelingen: Gode og dårlige dage. Kan du på en god dag fx producere syv sider, så lev med at du kun kan nå fem på de dårlige. Og så må du jo bare gøre hvad du kan for at have flest gode dage.
Sæt også så vidt muligt en hel dag af til at skrive om ugen, denne dag SKAL være en god dag, og her er der ikke andet til at distrahere!
Mit mål er umiddelbart Gode dage: 5 sider, dårlige dage: 2. Og så vil jeg opgradere løbende efterhånden som jeg kommer efter det – præcis ligesom når man styrketræner.



Ryd op!
Det her er det vigtigste punkt på sin egen måde. Du skal rydde op i alt det der stresser dig og gør at du faktisk er faldet af på den.
I mit tilfælde er det den fagbog jeg også arbejder på: Det skal jeg have gjort færdigt, så jeg kan begynde at gennemteste skidtet med de børn der prøver det af.
Det er også en julekalender til den børnehave jeg er ude i – den skal skrives færdig (den er dog afsluttet til januar, og gælder samtidig som fiktionsskrivning så jeg holder mig lidt i gang.)
Og så er det en del redigering og andet forfatterarbejde der har hobet sig op, det skal bare have et ordentlig indhug så det hele ikke bliver så kaotisk igen.
Hvad skal der ryddes op i, i dit forfatterliv?


God skrivelyst
Bjarke