mandag den 9. marts 2015

Lav din egen setting-portefølje

De fleste forfattere tager på et eller andet tidspunkt deres histories setting for givet. Det er jo bare et sted, det er personerne, der er det vigtige, deres interaktion. Hvad der er i baggrunden er jo slet ikke vigtigt i forhold til lige præcis den her historie.

Måske ikke, men derfor kan det nu godt betale sig at arbejde med sit setting, og lige finde ud af hvordan det hele ser ud, lyder og lugter lige præcis det sted.
Men hvordan griber man det an, det der setting?


De tre vigtigste beskrivelser

Nogle overdriver deres setting, så læseren ikke gider læse sig igennem de mange beskrivelser, andre er så minimalistiske, at så snart man har læst ordet fodboldbane, så er det kun ens hukommelse, der afgør om de er dér eller på månen.

Den perfekte beskrivelse af et setting er en mellemting. Forskellige korte og præcise beskrivelser, der giver og vedligeholder stemningen, så læseren ikke tænker på møntvaskerier, eller hvor de nu sidder og læser.

Derfor bør man gøre sig selv en tjeneste lige at besøge et sted lignende det, man skriver om, og lige finde de her få detaljer:

  • En eller flere handlinger, man gør på stedet: Han jonglerede med bolden på tåspidserne. Han driblede bolden osv.
  • Navnet på steder der udgør setting: Grønsværen, målet og straffesparksfeltet - man kan ikke bare skrive græsplænen hvis de er på en fodboldbane, medmindre altså hovedpersonen aldrig før har sat sine ben der - men mon så ikke nogle ville rette ham?
  • Lugten, stemningen og lydene, gerne skrevet kort og billedligt: Der duftede af nyslået græs og kridtstøv.

Med disse beskrivelser kan du nu, hver gang dine hovedpersoner har talt eller udført en handling og man lige skal tilbage til udgangspunktet og lokationen, lige sætte en beskrivelse ind, og igen forankre læseren i den fysiske scene.


Setting-porteføljen

Gå i Tigeren eller en boghandler. Køb en notesbog, en lækker en, én du virkelig glæder dig til at bruge. Dette er nu din setting-portefølje.

Nu hæver du din højre hånd og gentager: Jeg sværger at besøge mindst et sted, jeg aldrig havde troet jeg skulle besøge om måneden.
Hvorfor det? For at få udbygget dine mange beskrivelser selvfølgelig. På et tidspunkt vil du måske gerne skrive om en hovedperson, der ligger længere fra dig end de plejer - så kan det være meget rart at have en lille bog, hvor du bare kan slå lækre sprogbilleder og beskrivelser op fra de steder din hovedperson hænger ud.

Dette har så den fordel at du ikke skal researche midt i det hele - det arbejde har du gjort - og så bare kan koncentrere dig om at skrive, og bruge dit tidligere arbejde til at skabe en troværdig og helstøbt hovedperson.


Så besøg mindst et nyt sted om måneden. Brug også porteføljen på alle de steder du allerede kender. Tag gode og præcise noter, og husk: Life begins at the end of your comfort zone.


God skrivelyst
Bjarke