mandag den 16. marts 2015

Skriv i det fri

Foråret nærmer sig, og med foråret kommer også lysten til at være mere ude frem for at bure sig inde foran computeren i skrivningens navn.

Men behøver det at være enten eller? Nej, bestemt ikke. Her er min guide til hvordan DU får det bedste ud af forårssolen uden at det skal koste skrivetid. Det kræver måske et par gode investeringer, men ikke noget, der vælter en fattig kunstners budget.


Skrivebogen

Drop for en gangs skyld den linjerede blok af limede papirer og køb dig en notesbog. Om den er læderindbundet eller en kinabog er op til dig, det vigtigste er at det er en du har det godt med at skrive i.

En ting du skal overveje inden du køber er hvordan du får det bedste ud af bogen: Skriver du bedst på linjeret papir eller blankt? Jeg skriver bedst på blankt, min kone på linjeret - hvad skriver du bedst på?

Det samme gælder størrelsen - skal det være en lille eller en stor bog? Her mener jeg en mellemting mellem en a5 og a4, da mindre bliver for dumme at skrive i (små notesbøger er til netop det: hurtige noter på farten), og større skrivebøger virker helt sindssygt i mit hoved.

Når du har fundet lige netop DIN skrivebog, så er du klar til at kunne sidde op ad et træ søndag formiddag og hyggeskrive - men har du samme problem som mig, så skal du skrive på et tastatur når det er et længere projekt.


Computeren

Du har sikkert allerede en computer derhjemme. Om den er stationær eller en bærbar er lige meget. Det er slet ikke den computer det her handler om.

Den bedste investering jeg nogensinde har lavet, er computeren jeg skriver dette på. Det er en microlille Acer Aspire One, og jeg tror jeg gav et par tusind for den. Hvorfor er jeg så glad for den her computer?

Den fylder ikke rigtigt noget og vejer endnu mindre. Jeg kan stort set slæbe den med overalt uden at belaste min ryg, hvilket er en kæmpe fordel i forhold til min hjemmebærbar.

Den her computer kan jeg hurtigt finde frem på en cafe eller på en bænk i parken. Med et USB-stick eller min dropbox kan jeg let finde tidligere skriverier og fortsætte - tak for det, moderne teknologi - så det eneste problem er faktisk at solen kan gøre det svært at se min skærm. 


Termokanden

Den her er specielt til os der gerne vil skrive ude i naturen. Går du på en Cafe er lige præcis termokanden ikke så vigtig - og man bliver set surt på af personalet hvis man finder den frem.

Men sidder du ude i parken og får brug for lidt koffein-energi, så skal du bare have en god termokande. Den skal kunne holde tæt - husk på at du har en skrivebog nede i tasken også, den vil du ikke have kaffe ud over. Og den skal kunne være nede i din taske.

Tigeren har nogle gange termokander, og de er faktisk forbløffende gode, så her behøver du heller ikke ruinere dig selv.


Så nu er du klar. En fyldt termokande, din skrivebog og computeren ligger i din taske - hvad venter du på? Eventyret venter, og du skal ud og skrive.

God skrivelyst
Bjarke