søndag den 19. april 2015

Statens Kunstfond sender mig til Amsterdam

I sidste uge var det forfatternes juleaften. Og hvad mener jeg så med det? Jeg mener at det var i sidste uge at Statens Kunstfond offentliggjorte legater, og i år har rigtigt mange forfattere fået.

Min egen næse er det ikke gået forbi, og jeg har da også fundet rockstar-solbrillerne frem for rigtigt at nyde følelsen.


Rockstar-solbriller er forresten et koncept som ingen forfatter bør snyde sig selv for. Det kræver ikke andet end et sæt solbriller som man tager på når der sker noget super fedt i ens forfatterkarriere. Det er også tilladt at spille luftguitar imens, eller bare danse fjollet, man er jo ikke mindre end en rockstar!

Okay, måske er det lidt pjattet – men som forfatter kan ens liv godt blive fyldt med ensomme dage foran computerskærmen og postkasser, der bugner med afslag – så har man brug for et fjollet ritual i ny og næ.


Men hvad er det så jeg har fået? Jeg har fået en betalt rejse til Holland. Jeg skal til Amsterdam for at lave research til min næste ungdomsbog, en tur jeg glæder mig vildt meget til, lige så meget som jeg glæder mig til at skrive bogen faktisk!

Legatet er givet på baggrund af mit tidligere arbejde (City Surfer) og en synops over den nye bog – en synops, der virkelig var interessant at lave, da jeg havde en masse ideer, men ikke har kunnet lave den praktiske research endnu, og derfor flere gange måtte komme til kort.

Gudskelov var synopsen god nok til at de kunne se ideen med romanen, og gerne ville give mig rejsen – yay!


Det lyder virkelig klamt og plat, men det er faktisk et utroligt dejligt skulderklap at modtage sådan et legat. Der er folk derude der kan se at det man laver er godt – fedt! Det gør de der ensomme computerskærmstimer, og afslagsfyldte postkasser lidt mere overkommelige. Det og så rockstar-solbrillerne, selvfølgelig.


God skrivelyst
Bjarke